Verlof
We zijn in verlof van 5 juli t.e.m. 23 juli.
Algemene voorwaarden Bistro Balance BV (KBO 0784.587.567)
Artikel 1 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de klant en Bistro Balance BV (hierna: Restaurant Balance). Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien Restaurant Balance deze uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard heeft. Eventuele algemene voorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 2 – Reservaties, offertes en totstandkoming overeenkomst
2.1. Zodra de klant een reservatie maakt, hetzij via de website, hetzij telefonisch, hetzij per e-mail, hetzij zelfs mondeling ter plaatse of op eender welke wijze, én deze reservatie wordt bevestigd door Restaurant Balance komt de overeenkomst tot stand. Zonder aanvaarding van de reservatie vanuit Restaurant Balance, is er geen overeenkomst.
2.2. Indien er sprake is van bepaalde allergieën, intoleranties of medisch noodzakelijke informatie, dient de klant dit aan te geven tezamen met de reservatie.
2.3. De prijzen op de menu’s zijn mogelijk onderhevig aan schommelingen. De prijzen die gelden, zijn de prijzen die zijn aangegeven op het ogenblik van het restaurantbezoek tenzij er een specifieke andersluidende offerte is gegeven of een andersluidende overeenkomst is afgesloten.
2.4. Restaurant Balance zal vooraf een offerte uitsturen voor grotere groepen met een vooraf vastgestelde menu (het gaat om 10 personen of meer tenzij Restaurant Balance akkoord gaat om dit toe te passen voor een kleinere groep) of voor evenementen. Indien met een offerte wordt gewerkt, komt de overeenkomst tot stand zodra de klant de offerte, binnen redelijke of de opgegeven termijn, aanvaardt. Bij een laattijdige aanvaarding komt geen overeenkomst tot stand, tenzij Restaurant Balance vrijwillig uitvoering geeft aan de laattijdig aanvaarde offerte.
Artikel 3 – Annulaties en no show
3.1. Indien de klant een reservatie gemaakt heeft conform art. 2.1., dan is kosteloze annulatie van die reservatie slechts mogelijk tot 10u indien om het middagreservatie gaat en tot 17u indien het om een avondreservatie gaat.
Bij annulaties na voormelde tijdstippen, is de klant gehouden een vergoeding te betalen van 50 EUR per persoon voor wie de reservatie werd gemaakt. Indien Restaurant Balance de reservatie annuleert na voormelde tijdstippen, is zij eveneens zulke vergoeding verschuldigd.
3.2. Indien een klant een reservatie maakt doch niet komt opdagen, dan is zij een now show fee verschuldigd van 50,00 EUR per persoon voor wie de reservatie werd gemaakt.
3.3. Wanneer het een aanvaarde offerte betreft, is de klant gehouden de offerte uit te voeren. Bij een annulatie van de offerte, op eender welk tijdstip, is een schadevergoeding verschuldigd van 10% van het offertebedrag, desnoods pro rata indien de annulatie gedeeltelijk is. Indien de annulatie bedoeld in het in dit artikel 3.3. omschreven geval plaatsheeft 48u voor het geplande bezoek of evenement, wordt de schadevergoeding verhoogd tot 30%, desnoods pro rata indien de annulatie gedeeltelijk is.
Indien de klant annuleert op de dag van het geplande bezoek of evenement dan wel niet komt opdagen geldt een schadevergoeding van 100% van de afgesproken prijs. Bij een gedeeltelijke vermindering van het aantal personen waarvoor op de dag zelf pas wordt afgezegd, geldt dat de afgesproken prijs voor hen voor 100% moet betaald worden.
Indien de klant een consument betreft in de zin van boek VI van het Wetboek Economisch Recht, en enkel dan, heeft de klant recht op eenzelfde schadevergoeding wanneer Restaurant Balance de annulatie doorvoert overeenkomstig de voorwaarden en tijdstippen voorzien in dit artikel 3.3., tenzij in geval van overmacht. In het geval van het derde lid van dit artikel 3.3. geldt hierbij een begrenzing op 50% van de prijs ten voordele van Restaurant Balance.
3.4. Enig herroepingsrecht m.b.t. reservaties buiten de gevallen voorzien in dit artiktel 3 van deze algemene voorwaarden vermeld, is uitgesloten, zelfs voor consumenten en dit op grond van onder meer (en niet noodzakelijk limitatief) art. VI.53, 12° WER.
Artikel 4 – Betaling en facturatie
4.1. Betalingen worden ofwel ter plaatse afgerekend waarbij de klant gehouden is een geldig betaalmiddel aan te wenden, ofwel op factuur. Tenzij anders vermeld, zijn facturen betaalbaar binnen de 14 dagen na factuurdatum. Enig protest dient op straffe van verval binnen de 14 dagen na factuurdatum op schriftelijke wijze te worden gemeld aan Restaurant Balance.
4.2. Bij niet-betaling van een factuur of een deel ervan op de vervaldag wordt van rechtswege en zonder aanmaning of ingebrekestelling interest gevorderd. Deze nalatigheidinterest wordt berekend overeenkomstig de intrestvoet voorzien in art. 5 van de Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties dd. 2/08/2002, te rekenen vanaf de vervaldag. Indien de klant een consument is in de zin van art. I.1.,2° WER (en enkel dan) geldt de wettelijke intrestvoet doch deze zal pas invorderbaar zijn vanaf de 15e dag volgend op de dag van de eerste kosteloze herinnering aan de consument-klant waarin de toepassing van deze intrestvoet bij niet betaling wordt aangekondigd.
4.3. Wanneer de factuur t.a.v. niet-consumenten onbetaald blijft op de vervaldag zal de schuld bovendien worden verhoogd met 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 150,00 EUR ten titel van schadebeding voor alle invorderingskosten. Indien de klant echter een consument is, is deze bij niet-betaling binnen de 15 dagen na de dag volgend op de eerste herinnering een forfaitaire -en in de herinnering aangekondigdeschadevergoeding verschuldigd, berekend als volgt: - 20,00 EUR voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00 EUR; - 30,00 EUR + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR; - 65,00 EUR + 5% op het openstaande bedrag boven 500,01 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR als schadevergoeding.
Artikel 5 – Intellectuele eigendom
5.1. Alle afbeeldingen, logo’s, teksten, foto’s, namen, etc. van Restaurant Balance zijn beschermd
door intellectuele eigendomsrechten en kunnen niet zonder instemming van Restaurant Balance
worden aangewend of gewijzigd door de klant.
5.2. De gerechten, smakencombinaties en bordschikking die worden aangeboden door Restaurant
Balance, zijn het resultaat van eigen creatieve keuzes en zorgvuldige ontwikkeling. Deze zaken
worden aldus beschermd door het auteursrecht en andere toepasselijke intellectuele eigendomsrechten. Hoe dan ook zal de klant in geen enkel geval de gerechten ontwikkeld door Restaurant Balance reproduceren met het oog op commerciële doeleinden op straffe van schadevergoeding en het recht van Restaurant Balance een vordering tot staken in te stellen.
Artikel 6 – Cadeaubonnen en acties
6.1. Wanneer de klant een cadeaubon aankoopt, gelden de betalingsvoorwaarden voorzien in artikel 4 onverkort.
6.2. Klanten die een cadeaubon of bijzondere actie wensen aan te wenden bij hun restaurantbezoek, dienen dit verplicht te melden bij de reservatie, op straffe van verval van het gebruik van de cadeaubon of actie.
6.3. Cadeaubonnen en bijzondere acties hebben een vastgestelde tijdsduur. Een vervallen cadeaubon kan niet worden aangewend of in mindering van de te betalen prijs worden gebracht. Restaurant Balance heeft het recht om vervallen cadeaubonnen te weigeren. Indien de klant voorafgaandelijk beslist om af te zien van het restaurantbezoek hierdoor, dan is een vergoeding verschuldigd conform art. 3.2. of 3.3. afhankelijk van het geval.
Artikel 7 – Traiteurdiensten en take-away
7.1. Wanneer bestellingen plaatsvinden met het oog op afhaling ervan, is de klant gehouden de bestelling op het afgesproken tijdstip af te halen. Restaurant Balance is niet aansprakelijk voor gevolgen van laattijdige afhalingen. Bestellingen worden enkel ter beschikking gesteld voor afhaling
op de aangegeven dag.
7.2. Wanneer bestellingen met het oog op afhaling worden geplaatst, kunnen deze slechts worden geannuleerd tot 48u voor het geplande tijdstip van afhaling. Bij gebreke daaraan of wanneer de bestelling niet wordt afgehaald, is de gehele prijs verschuldigd.
7.3. Bij traiteurdiensten en/of het verzorgen van evenementen/feesten op verplaatsing is de klant gehouden een omgeving te voorzien die proper en vlot bereikbaar is. Tevens dient een afzonderlijke keukenfaciliteit te worden voorzien conform de aangegeven eisen door Restaurant Balance. Er dient daarin afdoende ruimte te zijn en een vlotte voorziening van water en elektriciteit.
7.4. Restaurant Balance en haar medewerkers dienen te allen tijde met respect en correct te worden behandeld. De Wet Welzijn op het Werk en de toepasselijke antidiscriminatiewetging wordt daarbij nageleefd.
Artikel 8 – Online shop
8.1. De geleverde producten blijven de eigendom van Restaurant Balance tot volledige betaling van de prijs en andere (financiële) verbintenissen van de klant. De betaalde voorschotten blijven verworven ter vergoeding van de mogelijke verliezen bij wederverkoop.
8.2. Het risico op verlies en beschadiging van de producten gaat over op het ogenblik dat deze de lokalen van Restaurant Balance verlaten. In geval de klant een consument is, gaat het risico op verlies en beschadiging over op het ogenblik van levering bij de klant.
8.3. Voor consumenten in de zin van boek VI van het Wetboek Economisch Recht, geldt een herroepingsrecht van 14 dagen op bestellingen via de online shop. Dit herroepingsrecht geldt niet voor bederfbare producten, bestellingen op maat, voor diensten van catering en alle andere
opgesomde zaken in art. VI.53 WER. Indien het herroepingsrecht tijdig en correct wordt toegepast door de klant-consument, betaalt Restaurant Balance de reeds betaalde prijs terug.
Het herroepingsrecht kan worden uitgeoefend door dit formulier binnen de 14 dagen terug te zenden naar info@restaurantbalance.be: Hierbij deel ik u mee dat ik onze overeenkomst betreffende de bestelling uit de online shop wens te herroepen:
Datum bestelling: …
Voorwerp bestelling: …
Ontvangen op datum: …
Naam consument: …
Adres consument: …
Rekeningnummer voor eventuele terugbetaling: …
Datum & Handtekening (tenzij de herroeping per e-mail wordt meegedeeld)
Artikel 9 – Klachten
Klachten inzake uitvoering van de overeenkomst moeten op straffe van verval binnen de 14 kalenderdagen na het voorval dat aanleiding geeft tot de klacht, schriftelijk en uitvoerig gemotiveerd kenbaar worden gemaakt aan Restaurant Balance. Eventuele klachten betreffende de geleverde diensten of prestaties kunnen niet als voorwendsel worden aangewend om betaling van facturen op te schorten of te vertragen.
Artikel 10 – Aansprakelijkheid
10.1 Restaurant Balance kan niet aansprakelijk worden gesteld door de klant, behoudens (i) in de overeenkomst en algemene voorwaarden voorziene gevallen, (ii) opzet of zware fout en (iii) wanneer zulks de essentie van de overeenkomst op onevenredige wijze zou uithollen. De aansprakelijkheid van Restaurant Balance is in ieder geval beperkt tot het factuurbedrag/het bedrag gerekend door Restaurant Balance aan de klant.
10.2. De klant doet afstand van alle niet-contractuele vorderingen tegen Restaurant Balance, haar uitvoeringsagenten, waaronder o.a. de personeelsleden, bestuurders, onderaannemers en andere aangestelden van Restaurant Balance tenzij (i) in geval van bedrog, (ii) de inbreuk niet uitsluitend verband houdt met de uitvoering van de overeenkomst met de aannemer en de schade geen verband houdt met de niet-nakoming van de verplichtingen uiteengezet in die overeenkomst en (iii) in geval van een fout begaan met het opzet om schade te veroorzaken.
Artikel 11 – Ongeldigheid
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden als ongeldig of niet uitvoerbaar gezien wordt, dan zal aan zulke bepaling (voor zover deze ongeldig of onuitvoerbaar is) geen enkel gevolg gegeven worden en zal deze geacht worden niet in de overeenkomst te zijn opgenomen, zonder evenwel de andere artikels van de algemene voorwaarden ongeldig te maken. De ongeldige en niet uitvoerbare bepalingen dienen dan te worden gelezen, desnoods door de rechtbank, als een geldige bepaling waarvan het resultaat zo dicht mogelijk aanleunt bij het bedoelde resultaat van de ongeldige of onuitvoerbare bepaling.
Artikel 12 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Op alle rechtsbetrekkingen tussen Restaurant Balance en de klant zijn uitsluitend het Belgisch recht van toepassing. In geval van betwisting van welke aard ook tussen Restaurant Balance en de klant gerezen, is exclusief de rechtbank van de zetel van Restaurant Balance bevoegd.
We zijn in verlof van 5 juli t.e.m. 23 juli.